Skip to main content
Til toppen
Velkommen inn til ny nettbutikk!
Opprett en profil Få gode betingelser

Salgs og leveringsbetingelser


Salgs og leveringsbetingelser for næringsvirksomheter

Disse generelle salgs- og leveringsbetingelsene gjelder alle leveranser fra Teknisk Salg  AS (”Selger”) til næringsdrivende eller det offentlige (”Kjøper”). Med næringsdrivende menes en fysisk eller juridisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Der annet ikke er avtalt gjelder reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp (kjøpsloven).

Med mindre annet er avtalt, skjer levering til Kjøpers forretningssted. Med mindre annet er avtalt eller fremgår av denne bestemmelse regnes produktene som levert fra det tidspunkt de er stilt til Kjøpers rådighet på avtalt leveringssted. Varen regnes ”som stilt til Kjøpers rådighet” fra det tidspunkt den er levert til Kjøpers forretningssted, anvist lager eller fylt over til Kjøpers anlegg evt. annet godkjent oppbevaringsanlegg, uavhengig av om dette anlegg er lånt av Selger eller er Kjøpers egen eiendom.

Med mindre annet er avtalt med Selger eller Selgers representant, leveres produkter i avtaleperioden til den enhver tid gjeldende prisliste. Dette gjelder ikke spesialtilbud og kampanjer. Der pris er fastsatt utefra listepris med en rabatt, har Selger rett til å justere rabatten tilsvarende en eventuell teknisk listeprisjustering. Slike justeringer vil ikke påvirke nettoprisen til Kjøper. Selger tar forbehold om prisstigning som skyldes pålegg av myndighetene i form av skatte- og/eller avgiftsøkning.

Med mindre annet er avtalt med Selger eller Selgers representant, faktureres leverte varer fra Selger. Der det er avtalt kontant betaling menes forskuddsbetaling, dvs. at betaling er mottatt og registrert på Selgers Konto, evt. at Kjøper fremviser gyldig kvittering for overføring til Selgers konto, før utlevering av varer skjer. Betaling med befriende virkning kan kun skje til Selgers konto.

Betalingsvilkår - 20 dager fra leveringsdato er standard betalingsbetingelse, om ikke annet er avtalt.

Tilbakeholdelse p.g.a. motkrav - Kjøper har ikke rett til å holde tilbake noen del av kjøpesummen på grunn av evt. motkrav.

Forsinket betaling - Ved forsinket betaling av kjøpesum mv. plikter Kjøper å betale den til enhver tid gjeldende forsinkelsesrente fra forfallstidspunktet, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling (forsinkelsesrenteloven) §3.

Inkasso - Ved forsinket betaling plikter Kjøper å erstatte Selgers omkostninger som påløper som følge av utenrettslig inndriving av kravet, jf. lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav (inkassoloven) §§ 17-20.

Dersom produktet er anbefalt basert på opplysninger gitt av Kjøper eller Kjøpers representant, svarer Selger ikke for skade eller tap som skyldes mangler eller feil ved produktet.

Kjøper skal ved overtakelsen av produktet og leveringsseddelen kontrollere om produktet er i samsvar med bestillingen.

Er emballasjen synlig beskadiget, skal dette noteres på leveringsseddelen. I slike tilfeller kan Kjøper bare kreve omlevering såfremt varen også er beskadiget.

Dersom Kjøper vil gjøre krav gjeldende mot Selger som følge av forhold knyttet til leveransen av produktene, må Kjøper straks reklamere skriftlig, og uansett ikke senere enn 14 dager etter levering. Eventuelle krav fra Kjøper (herunder mangelskrav) fritar ikke Kjøper for å betale for produktene.

Selger er ikke under noen omstendighet ansvarlig for Kjøpers indirekte tap. Som indirekte tap regnes, men er ikke begrenset til, tap som følge av skade på annet enn produktet selv, tap som oppstår som følge av produktets egen beskaffenhet, tap av fortjeneste av enhver art, avansetap, tapte innsparingsmuligheter samt erstatningskrav fra tredjepart. Selger er ikke ansvarlig for tap eller skade som måtte oppstå som følge av Kjøpers bruk eller oppbevaring av produktet, med mindre skaden/tapet skyldes produksjonsfeil. Selger har intet ansvar dersom skaden eller tapet etter Selgers vurdering er forårsaket av eller er relatert til kombinasjon med andre deler og/eller produkter, eller dersom skaden eller tapet er forårsaket av Kjøpers handlinger, forsømmelse, feilbruk eller uaktsomhet.. Selger er ikke ansvarlig for skade hvis Kjøper har oppbevart eller anvendt varen i strid med retningslinjer utarbeidet av Selger og/ eller leverandør eller offentlige påbud og forskrifter. Selger er ikke ansvarlig for skade og tap som skyldes mangler ved oppbevaringsanlegg som Kjøper disponerer, uavhengig av om varen regnes som levert iht. pkt. 2. Selger kan utelukkende holdes ansvarlig for direkte økonomisk tap som rimeligvis kunne forutsees som en mulig følge av Selgers feil eller forsømmelse. Selgers totale ansvar er i alle tilfelle begrenset til et beløp tilsvarende samlet fakturert beløp for leveranser til Kjøper de foregående 3 kalendermåneder (ekskludert den kalendermåneden da det aktuelle tap oppstod).

Ved betalingsmislighold eller annet mislighold på Kjøpers side, forbeholder Selger seg retten til å nekte å foreta ytterligere leveranser i henhold til denne avtale, eller å kun levere mot kontant betaling på de betingelser som fremgår av gjeldende prisliste på bestillingstidspunktet for den aktuelle leveranse, inntil misligholdet er rettet opp. Dersom Kjøper har unnlatt å betale ved forfall og eller det foreligger åpenbar fare for mislighold av betalingsvilkår på grunn av svekket betalingsevne, betraktes hele og ethvert mellomværende mellom partene som forfalt og ikke leverte bestillinger effektueres kun mot kontant betaling.

Begge parter har rett til å heve avtalen med umiddelbar virkning dersom den annen part vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen. Ved heving opphører partenes rettigheter og plikter etter denne avtale og evt. avtale om lån av utstyr.

Dersom et krav fra Kjøper på grunnlag av leveransen ikke blir løst i minnelighet skal Kjøpers krav anses som bortfalt dersom Kjøper ikke går til søksmål innen 12 måneder fra leveringsdato.

Dersom det oppstår ekstraordinære situasjoner som ligger utenfor partenes kontroll og som etter vanlige kontraktrettslige regler må regnes som force majeure, fritas Selger straks for sine kontraktsmessige forpliktelser, inntil forholdene har normalisert seg. Dersom Selger rammes av vareknapphet, distribusjons- eller importvansker og lignende omstendigheter som nevnt ovenfor, kan Selger med 3 -tre- måneders skriftlig varsel heve denne avtalen, eller med 1 -en- måneds skriftlig varsel kreve leveringsplikten helt eller delvis suspendert, inntil forholdene har normalisert seg, herunder kan Selger foreta en forholdsmessig fordeling av den til enhver tid disponible varebeholdning blant sine Kjøpere. Begge parter kan med 14 dagers skriftlig varsel heve kontrakten dersom leveranse i henhold til ovenstående blir hindret i mer enn 3 måneder.

Selger har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av eventuelle renter og omkostninger er fullt betalt, jf. lov av 8. februar 1980 nr. 2 om pant §§ 3-14 – 3-22. 12.

Ved direkte levering fra våre leverandører vil frakt fra leverandørens hovedlager tilkommer på alle forsendelser dersom ikke annet er avtalt.

Forsendelser fra Teknisk Salg AS lager belastes med frakt i henhold til våre fraktleverandørers satser,dersom ikke annet er avtalt.

Alle priser er oppgitt eks. avgifter. Smøreoljeavgift til staten kommer i tillegg

Fritak for smøreoljeavgift gjelder generelt: fett, formoljer, hvitoljer, metallbearbeidingsoljer, rustbeskyttende produkter, prosess-transormator-bryteroljer.

Selger aksepterer kun retur etter avtale. Alle returer skal sendes tilbake i original, ubrutt og ubeskadiget emballasje. Dersom returen skyldes feilleveranser fra Selger er returen kostnadsfri. Varens fakturerte verdi krediteres Kjøper. Dersom returen skyldes forhold hos Kjøper, belastes Kjøper returfrakten og 75 % av varens fakturerte verdi krediteres Kjøper. Kreditering ved retur forutsetter at Selgers mottakskontroll godkjenner varen som fullverdig. Selger utpeker transportør ved retur.

Salgs og leveringsbetingelser til forbrukerkjøp

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Selger er Teknisk Salg AS, Røedstien 5, 4823 Nedenes, post@teknisksalg.no, Telefon 37178777, organisasjonsnummer 998991013, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader.

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

Ved betalingsmislighold eller annet mislighold på Kjøpers side, forbeholder Selger seg retten til å nekte å foreta ytterligere leveranser i henhold til denne avtale, eller å kun levere mot kontant betaling på de betingelser som fremgår av gjeldende prisliste på bestillingstidspunktet for den aktuelle leveranse, inntil misligholdet er rettet opp. Dersom Kjøper har unnlatt å betale ved forfall og eller det foreligger åpenbar fare for mislighold av betalingsvilkår på grunn av svekket betalingsevne, betraktes hele og ethvert mellomværende mellom partene som forfalt og ikke leverte bestillinger effektueres kun mot kontant betaling.

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen skal derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Varen leveres tilbake ubrukt og i ubeskadiget emballasje. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager etter mottak av den returnerte varen.

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig.

Retting eller omlevering - Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag - Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving - Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse - Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving - Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr - Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer - Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen.

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling.

 
Les hele dokumentet som en artikkel:

 

Min side