Skip to main content
Til toppen
Velkommen inn til ny nettbutikk!
Opprett en profil Få gode betingelser

Reimer: en kort innføring

Drivreimer
Drivreimer deles inn i to varegrupper: kilereimer og tannreimer. Valg av kvalitet, type gummi, armering og duk er avgjørende for prestasjon og levetid.
Som leverandør svarer vi på spørsmål og gir god informasjon.

Kilereimer
Kilereimene kan deles inn i to hovedgrupper: kraftbånd og ribbereimer. Omlagsduksreimer og råkantreimer er to typer kilereimer. På råkantreimer ligger gummi og armering synlig inn fra siden, og de har gjerne en form for tanndeling i bunnen for å legge til rette for bruk på reimhjul med små diametre.

Omlagsduksreimer har gummi og armering pakket inn i duk rundt hele reimen, og de egner seg best der slitestyrke er viktigst. De overfører imidlertid ikke like mye kraft og egner seg ikke for reimhjul med små diametre.

(1.Duk 2.Vev 3.Armering 4.Bæreduk 5.Gummi 6.Vev)Vi anbefaler å bruke kilereimer som ikke trenger etterstramming på plasseringer som er vanskelig å komme til. Disse er dyrere, men varer lenger.

En vanlig kilereim strammes opp etter at reimhjulene er rettet opp, og etterstrammes etter noen timers kjøring. Det anbefales å sjekke slitasjen på reimhjulene for å oppdage om midten av sideveggene blir slitt, slik at hjulene må skiftes ut. Dette for å unngå overforbruk av reimer.

Rett reim
Reimene har som regel informasjon trykket på ryggduken. Der fremgår det profil og lengde, som er viktig for valget. Den mest brukte profilen er SPZ for industrielle applikasjoner og AVX 10 til AVX 13 for automotive-applikasjoner.

Lengden som oppgis, er som oftest delingslengden, som vi også bruker i våre varenumre. Noen ganger oppgis innerlengden (Li), som er kortere, og ytterlengden (La), som er lengre enn delingslengden.

Se profiler: (Klassiske typer)

Vanlig brukt idag: 

Kraftbånd:

Kevlar forsterkede kileremmer som brukes til for eksempel gressklipper aggregat:

(Tåler strammehjul på ryggen, og mye sluring)

 

Andre profiler:

 

Ribbereimer:

Tannreimer
Tannreimer har mye av den samme oppbyggingen som kilereimer, med den store forskjellen at de ikke kan slure eller spinne. De brukes mye til posisjonering, slik som på automatiske dører, trykkerier og som registerreimer på motorer og lignende.

Slike tannreimer leverer vi også i mange kvaliteter. Noen typer har spesialutforming av tennene, men i utgangspunktet er disse variantene mest vanlige:
(SE TEGNINGER OG DIAGRAMMER)

M-serien:

M-serien "omega":

 High Power (HP, slik som f.eks 3M HP) finnes også i samme mål.

D M-serien:

(har samme pitch / tanndeling som M-serien)

SM-serien:

D SM-serien har samme pitch / tanndeling som SM-serien

XLH-serien:

Tosidig DXLH-serien:

Har samme pitch / tanndeling som XLH-serien

T, DT og AT-serien:

(T20 har 20mm pitch/tanndeling)

 

Reimhjul og boss
Reimhjul til alle varianter leveres både beregnet for å bore ut selv, ferdigboret med kilespor og setteskruer, og også beregnet for taperboss. Reimhjulet har gjerne stemplet inn hvilken boss det skal ha, og så måles akseldiameteren. Da vil en finne hvilken boss som passer. For eksempel angir 1610-30 at 30 angir 30 mm akseldiameter som bossen skal klemmes rundt. Kilen er ofte i henhold til DIN 6885.

Reimer: en kort innføring

Lenker
Min side